לאורכה של חומת ברלין

נקודות עניין סביב החומה שנפלה

חומת ברלין והסיפור שסביבה, מרגע הקמתה ועד לנפילתה מסמלים תהליכים ושינויים שהתרחשו בעולם ולכן היא עוררה סקרנות ועניין גם כאשר עמדה על תילה וגם לאחר שנפלה. אמנם החומה היא בסך הכל קיר של אבנים שהפריד בין ברלין המערבית למזרחית ובכך גם בין גרמניה המערבית למזרחית אך הפרדה זו הפרידה לא רק בין מזרח ומערב גרמניה אלא גם בין המזרח למערב אירופה ובין התפיסה וגישתו של המערב לחופש ביטוי ועשייה עם גישה קפיטליסטית לבין הגישה הקומוניסטית שהיתה מושתתת במזרח אירופה כל עוד היתה תחת שליטה והשפעה סובייטית.

חומה ברלין מסמלת את מסך הברזל. עם נפילתה הגרמנים השתדלו למחוק את קיומה כמעט לחלוטין. ניתן לא בקלות להתחקות אחר התוואי של החומה באמצעות שורה כפולה של אבני מדרכה. מלבד השחזור של 140 מ' של חומה לא נותר דבר, מה שמעצים את החוויה שבביקור במקום.

תמונה מאזור האיסט סייד גאלרי בברלין
תמונה מאזור האיסט סייד גאלרי בברלין
לא חומה של קו ישר

כאשר מדמיינים את חומת ברלין עולה בראש תמונה של קיר ישר המפריד בין מזרח למערב. החומה לא נראתה כקו ישר. כאשר מהלכים על פי האבנים המסמנות את התוואי ניתן לראות שהחומה שהוקמה בשנת 1961 על מנת להפריד באופן ברור בין גרמניה המזרחית למערבית היא בעלת צורת לולאה ומבודדת כך את מערב ברלין ממזרחה. את ליבה של ברלין חצו 40 ק"מ של חומה.

החומה היתה מבחינת המזרח גרמנים אשר השתוקקו לחיות במערב החופשי ממש כקיר של בית כלא. מגדלי שמירה ובונקרים הוצבו לאורכה של החומה בעקבות לא מעט נסיונות בריחה. בברנאואר שטראסה הושאר קטע חומה הכולל קירות פנימיים וחיצוניים, מגדלי שמירה וניתן לראות במקום עדויות בתמונות ובכתבים המספרים על ניסיונות הבריחה.

גלריית איסט סייד

אחד המקומות בברלין שמזוהים ביותר עם חומת ברלין היא האיסט סייד גאלרי (East Side Gallery). לאורך אפיק הנהר מול היכל O2 וורלד - מרצדס בנץ ארנה נמצאים שרידים של חומת ברלין, שרידים שהפכו למשטח קנבס ענק עליו ציירו מיטב האומנים ציורי קיר מרהיבים בהם ניבטים דמויות פוליטיות, ציורי שלום, נוסטלגיה ועוד.

למידע נוסף על : איסט סייד גלרי ברלין

שרידי חומת ברלין - גלריית איסט סייד

 

צ'ק פויינט צ'ארלי

נקודה נוספת שמזוהה עם חומת ברלין ממוקמת באמצע רחוב פרידריך שטראסה - נקודת מעבר הגבול צ'ק פויינט צ'ארלי כאן תוכלו להצטלם עם שחקנים מחופשים לשוטרי מעבר הגבול, לקבל חותמת מעבר הגבול בדרכון (כמובן שתמורת סכום סמלי קטן).

בנוסף, סמוך לעמדת מעבר הגבול תמצאו גלריה בה מוצגים שרידי חומת ברלין, כמו גם מומלץ לבקר במיצג החומה פנורמה ברלין ולקבל פרספקטיבה על החיים בברלין טרם נפילת החומה

שרידי חומת ברלין - צ'ק פוינט צ'רלי

 

מכיכר פוטסדאם עד פארק החומה

ההליכה לאורך תוואי החומה היא מגוונת. כיכר פוטסדאם היא כיכר אורבנית במיוחד מלאה בבניינים גבוהים. במקום ישנו קטע קטן של חומה משוחזרת מלאה בגרפיטי. אזור הכיכר היה שטח הפקר בין האזור המזרחי למערבי ועד היום ניתן לראות בו גם מגדל שמירה. לעומת הכיכר שהיא אזור אורבני מובהק ישנו פארק החומה בו ישנה אוירה פסטורלית, הרבה ירוק ומדי פעם גם פעילויות ומסיבות אשר מרחיקות לחלוטין את זיכרון החומה שכבר איננה על כל הכובד שהיה בה.

שרידי חומת ברלין - כיכר פוטסדאם

 

כתבות שאולי יעניינו אותך