קתדרלת ברלין - Berliner Dom

ברלינר דום: כנסיה בניחוח המזרח

על שפת נהר השפרה, בסמוך לאי המוזיאונים, אזור יפה בפני עצמו, נמצאת קתדרלת ברלין (Berlin Cathedral Church) או בשמה הגרמני הברלינר דום. זוהי כנסיה מרשימה במיוחד גם עבור שכנסיות מדברות אליו פחות. קתדרלת ברלין, על המבנה החיצוני שלה, המדשאות הרחבות שסביבה והמזרקה שבחזיתה מזכירה במידת מה את הטאג' מהאל ההודי למרות צבעיהם השונים של שני המבנים.

קתדרלת ברלין

תצורתה של קתדרלת ברלין

לקתדרלה של ברלין כיפה אחת גדולה עליה מוצב צלב גדול ושתי כיפות קטנות כמו שומרות עליה, כל אחת מצידה האחר. גם צבע הטורקיז של הכיפות המעורב בצבע הזהב של המבנה מזכיר במידת מה מבנה אוריינטלי בסגנונו.

עם זאת, ניתן לראות שאנו בברלין גם לפי המבנים הזהובים המזכירים בצורתם את מגדל הטלויזיה ומעטרים את כל אחת מהכיפות הקטנות. המבנה מרשים מאוד גם מבפנים. הכיפה מקושטת בציורים ועיטורי זהב וכל המבנה עצום בגודלו ומלא פאר.

סיור בקתדרלה של ברלין

קומת הכניסה של הברלינר דום (Berliner Dom) מרשימה ביותר, מדובר על חלל ענק מעוצב בעושר רב, על גבי קירות הקתדרלה עיטורי זהב, חלונות עשויים ויטראז'ים מרהיבים ועמודי שיש המשדרים עוצמה. במרכז ניתן להביט מעלה אל-עבר כיפת הקתדרלה של ברלין, כמו גם להתרשם מצינורות הנחושת של העוגב שאת צליליו שומעים בברור.

קונצרטים בברלינר דום

קונצרטים בברלין זאת חוויה מוזיקאלית נהדרת ואם כבר קונצרטים אז הקתדרלה של ברלין היא המקום בה' הידיעה. היופי המרשים של הקתדרלה של ברלין בשילוב אקוסטיקה נפלאה הופכת את הקתרדלה לאחד המקומות הנחשקים ביותר בו אפשר לשבת ולהתרווח לצלילי מוסיקה קלאסית, הופעות ועוד. הביקוש הגבוה לכרטיסים מצריך הזמנה מראש.

הזמן עכשיו כרטיסים לקונצרט בברלינר דום >>

לטפס אל מרום הכיפה

267 מדרגות מפרידות בין העומדים מטה לבין העומדים במרומה של הכיפה. אכן מדובר בלא מעט מדרגות, אולם מלבד הספורט שבעניין, הטיפוס שווה את המאמץ בשל הנוף הנפלא הנשקף מן הכיפה. קרוב אליכם ניתן להשקיף על אי המוזיאונים ולוסטגארטן- גן מרהיב הנמצא בסמוך. לאט לאט אפשר להשקיף רחוק יותר אל אזורים אחרים בעיר ולזהות מבנים ומונומנטים שונים הפזורים בה. (הטיפוס לכיפה לא נגיש לנכים)

קתדרלת ברלין מנהר השפרה

היסטוריה של הרס ובניה

כמו מבנים, כיכרות ומקומות אחרים בברלין, גם על קתדרלת ברלין עברו טלטלות של בניה, הרס ובניה מחדש. הקתדרלה נבנתה לראשונה בשנת 1747 ועברה שיפוץ מקיף בתחילת המאה ה- 19. בסוף המאה ה- 19 נהרסה הכנסיה הראשונה לפי פקודתו של הקיסר וילהלם השני ונבנתה במקומה קתדרלה חדשה. זו היתה קתדרלה מפוארת עוד יותר מזו הקיימת היום.

אך מלחמות הכנסיה לא פסחו על ברלין והגיעו גם לקתדרלה של ברלין, זרם מתחרה לזרם הקתולי הרי הם הפרוטסטנטים רצו להציג מבנה מתחרה לבזיליקת פטרוס הקדוש שבוותיקן ולכן הם בנו את קתדרלת ברלין כפי שהיא נראת כיום.

המבנה רב הפאר של קתדרלת ברלין נהרס בחלקו במהלך מלחמת העולם השניה וכיפתו הגדולה נחרבה לחלוטין. רק בשנת 1984 החלו לשקם את  הכיפה ואת המבנה מבפנים כך שהקתדרלה נפתחה מחדש לקהל בשנת 1993. למרות הטלטלות וההרס שעברה ברלין הקתדרלה עומדת על תילה ומי שלא מכיר את סיפורה יכול לחשוב שהיא עומדת יציבה וחזקה במקומה מאז בנייתה.

 

כתבות שאולי יעניינו אותך