מפרידריך שטראסה למוזיאון היהודי

מסלול טיול בברלין דרך צ'ק פוינט צ'ארלי ומייצג פנורמת אסיסי

את ברלין אפשר לחקור באינספור דרכים, כולן מובילות לטיול מהנה. המסלול הבא שאנחנו מציעים לכם מפרידריך שטראסה למוזיאון היהודי נחשב לאחד המומלצים בברלין. היסטוריה יהודית, קניות, אוכל מצוין, אומנות, מוזיאונים ואפילו פעילויות אתגריות -  אלו הם רק חלק מהדברים שתוכלו להתנסות בהם ביום העמוס הזה.

מפרידריך שטראסה למוזיאון היהודי

נקודת ההתחלה: פרידריך שטראסה

את המסלול אנחנו מתחילים ברחוב פרידריך שטראסה (Friedrichstrasse), או כמו שאנשים עם ארנק מכנים אותו: "רחוב הקניות של ברלין". מומלץ להתחיל בפינת אונטר דן לינדן (Unter den Linden), ה"שאנז אליזה של ברלין", כשבדרך תיתקלו באינספור חנויות, בתי כלבו, גלריות, בתי קפה ומסעדות. אתם יכולים לקנות עשרות פריטים, כמובן, אבל כדאי שתקחו בחשבון שהיום שלנו רק התחיל. טעימה מהאווירה, או קנייה אחת או שתיים, יכולים להספיק בשלב הזה.

כיכר ז'נמרקט

משם אנחנו ממשיכים לכיוון כיכר ז'נמרקט (Gendarmenmarkt), הידועה בכינוייה "שוק השוטרים". היא נחשבת לאחת הכיכרות היפות של ברלין, אם לא היפה מכולן, וכשתגיעו אליה תוכלו להבין מדוע. סימן ההיכר של הכיכר הוא פסל של פרידריך שילר, המשורר הלאומי של גרמניה ומי שהיה גם מחזאי, פילוסוף והיסטוריון.

בית הקונצרטים

בסביבת הכיכר מספר מבנים חשובים אשר בחלקם מומלץ להתעכב. בית הקונצרטים (Konzerthaus) נבנה ב-1821, כשעד היום נערכים בו מופעי מוזיקה איכותיים מאד – מומלץ לחזור לכאן באחד הערבים לקונצרט, מה גם שהכיכר מרהיבה אפילו יותר בשעות הלילה. 

בכיכר שתי קתדרלות מרשימות – הקתדרלה הצרפתית (Franzosischer Dom) והקתדרלה הגרמנית (Deutscher Dom). שתיהן יפות מאד מבחוץ ואל שתיהן ניתן להיכנס. 
בקתדרלה הצרפתית מוזיאון המציג את ההיסטוריה של ה"הוגנוטים", פרוטסטנטים צרפתיים, לצד מסעדה. הקתדרלה הגרמנית משמשת כיום על תקן מוזיאון להיסטוריה של המדינה.

בית הקונצרטים ברלין

אוכל, קדימה אוכל (טוב, לפחות לחלקכם)

מהכיכר אנחנו פונים לכיוון מלון הילטון המפואר, מלון חמישה כוכבים עצום בגודלו ומרשים מאד. בפינה תוכלו למצוא חנות שוקולדים מצוינת, בה תוכלו לרכוש "צידה" להמשך הדרך או אפילו מתנות מתוקות הביתה.

מוזיאון הנקניקיות

חוזרים לרחוב פרידריך שטראסה וממשיכים לכיוון מוזיאון הנקניקיה (Deutsches Currywurst Museum). אוהבים נקניקיות? זהו המוזיאון בשבילכם. הוא הוקם לכבוד חגיגות 60 שנה לנקניקיית הקארי, הנקניקיה הלאומית של גרמניה.

הבעיה היא שהנקניקיה היא מבשר חזיר, ולכן רבים מהישראלים לא יוכלו או ירצו לטעום ממנה. גם בתנאים האלה, המוזיאון הזה חביב מאד: הוא מציג את ההיסטורייה של הנקניקיה, מתייחס לתפקיד החשוב שלה בתרבות הגרמנית ואף מציע פעילויות חוייתיות שונות.

צ'ק פוינט צ'ארלי

הלאה, להיסטוריה המרתקת של חומת ברלין ונפילתה. האתר הבא במסלול הוא צ'ק פוינט צ'ארלי (CheckPoint Charlie), כינוי שניתן על ידי בעלות הברית למעבר הגבול בין החלק המערבי למזרחי של ברלין, טרם נפילת החומה.

האתר למעשה מדמה כיום את פעילותה של התחנה המקורית, עם פעילויות דוגמת החתמת הדרכון או תמונה עם מי שמתיימר להיות חייל סובייטי. המקום קיבל מקום של כבוד בספרות ובסרטי ריגול, כשתוכלו ללמוד על ההיסטוריה שלו דרך ביקור במוזיאון Haus am CheckPoint Charlie הסמוך. במוזיאון תיחשפו לסיפור הטראגי של פטר, נער גרמני שניסה לעבור בין צידי החומה, נורה ודימם למוות.

למידע נוסף על: צ'ק פוינט צ'ארלי

פנורמת אסיסי

אטרקציה אחרת הנוגעת לחומה היא מייצג החומה פנורמה ברלין (The Wall Asisi Panorama Berlin), שמדמה בצורה אינטרקטיבית את החיים בשנים שלפני נפילת החומה. זהו היכל עגול, אשר מוקרנות בו תמונות ב-360 מעלות. אפקטים אודיו-ויזואליים שונים מנסים להחזיר אותנו ליום בברלין בתחילת שנות ה-80 ועושים את זה ממש לא רע.

למידע נוסף על: מייצג החומה פנורמה ברלין

פנורמת אסיסי ברלין

מוזיאון טרבי

מוזיאון טרבי (Trabi Museum), הממוקם ממש בסמוך לצ'ק פוינט צ'ארלי, מוקדש לרכב הגרמני המפורסם בעל שם זה, ה"סוסיתא" של הגרמנים. זהו רכב שהיה בשימוש בגרמניה למשך עשרות שנים, החל משנות ה-30 ועד לשנות ה-90. ניתן לראות במוזיאון דגמים שונים של הטרבי, לצפות בסרט אודותיו ולרכוש מזכרות.

היי-פלייר בלון

האמיצים שביניכם יוכלו להוסיף זווית נוספת לטיול שלהם בברלין – מבט הציפור. בקרבת מקום נמצא הכדור הפורח היי-פלייר בלון (HiFlyer Berlin), שמגיע לגובה של כ-150 מטרים מעל פני הים. למרות שהטיול בכדור הפורח נמשך רק כרבע שעה, ומעט יקר, מדובר באטרקציה מצוינת גם עבור משפחות.

למידע נוסף על: היי פלייר בלון

מוזיאון הטופוגרפיה של הטרור

בין אם עליתם לאוויר ובין אם נשארתם על הקרקע, אנחנו מתקרבים לסיום המסלול. היעד הבא והלפני אחרון שלנו הוא מוזיאון הטופוגרפיה של הטרור (Topographies des Terrors). הוא הוקם במקום בו הייתה בעבר מפקדה של הגסטפו וה-SS, כך שלא מפתיעה העובדה שהוא מציג את ההיסטוריה והפעילות של הגופים האלה. חלק ניכר במוזיאון מוקדש למשפטי נירנברג המפורסמים, כולל הקלטות מהמשפטים עצמם.

למידע נוסף על: מוזיאון הטופוגרפיה של הטרור

נקודת הסיום: המוזיאון היהודי

נקודת הסיום שלנו נמצאת במרחק הליכה של כעשרים דקות - המוזיאון היהודי (Judisches Museum). זהו מוזיאון מיוחד מאד, כולל בעיצוב האדריכלי המודרני שלו: תשכחו מהמסדרונות הישרים, כאשר צורת המוזיאון היא כצורת ברק. גם החלונות האקראיים בחדרי המוזיאון, או ציפוי האבץ שלו, הם ייחודיים.

המתחם כולל שני מבנים, מבנה ישן ומבנה חדש, ביניהם ניתן לעבור רק דרך הקרקע. מוצגי המוזיאון מאפשרים להיחשף ל-1,500 שנות היסטוריה יהודית בגרמניה ובאירופה, עם התייחסות לשואה, להגירה מגרמניה ועוד. במוזיאון מספר יצירות בלתי נשכחות, כולל "שלכת" של מנשה קדישמן.

למידע נוסף על: המוזיאון היהודי בברלין

 

כתבות שאולי יעניינו אותך